Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis PowerPoint Interaktif Materi Perubahan Wujud Zat untuk Siswa Kelas IV SD
DOI:
https://doi.org/10.61476/4fbttw56Keywords:
Instructional Media, Interactive PowerPoint, Changes in the Form of MatterAbstract
The development of interactive PowerPoint-based learning media with material on changes in the state of matter is an innovation that can help students' understanding of learning in grade IV of elementary school. This study was conducted based on the problem of the lack of innovation in the learning media used, which has triggered a decline in student learning outcomes. The research method used is Research and Development (RnD). The subjects used in this study included 2 validators, namely media experts and material experts, and 8 questionnaire respondents, namely grade IV elementary school students. The results of the study showed that interactive PowerPoint-based learning media were very suitable for use in learning. The results of the study indicate that interactive PowerPoint-based learning media is very feasible to be used in learning. This result is shown from the average assessment of expert validation of 95.55% with a very good category.
Downloads
References
Alfi, C., Fatih, M., & Islamiyah, K. I. (2022). Pengembangan Media Power Point Interaktif Berbasis Animasi pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan : Riset Dan Konseptual, 6(2), 351. https://journal.unublitar.ac.id/pendidikan/index.php/Riset_Konseptual/article/view/487
Anindya, A. (2023). bagi peserta didik . Salah satu diantara komponen pendukung tercapainya tujuan pembelajaran adalah pembelajaran , sehingga dapat membantu seorang pendidik dalam mengemas dan menyajikan informasi ( Putra dan Ishartiwi , 2015 ). Tetapi penggunaan teknologi. 4, 1–11.
Anomeisa, A. B., & Ernaningsih, D. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan PowerPoint VBA Pada Penyajian Data Berkelompok. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 05(01), 17–31.
Elviana, L., Sainanda, G., & Setiawati, M. (2022). Hubungan Pemberian Apresiasi Terhadap Minat Belajar Ips Siswa Kelas Vii Di Smp Negeri 1 X Koto Diatas. Jurnal Eduscience, 9(2), 388–394. https://doi.org/10.36987/jes.v9i2.3038
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Lestari, M. P., Rahmawati, I. Y., & Muttaaqin, M. A. (2023). Implementasi Pertanyaan Pemantik untuk Menstimulasi Kemampuan Berpikir Logis Anak Usia Dini. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 6(3), 178–185.
Nurfadillah, S., Rofiqoh Azhar, C., Aini, D. N., Apriansyah, F., Setiani, R., & Tangerang, U. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Negeri Pinang 1. BINTANG : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 3(1), 153–163. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Octaviana, D. R., Moh Sutomo, & Moh Sahlan. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 146–154. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.270
Putri, M. P. K. (2023). Pengembangan Media Power Point Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Sd Kelas V. Jpgsd, 11(11), 2378–2387.
Syavira, N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Powerpoint Interaktif Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa Kelas V Sd. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 84–93. https://doi.org/10.37478/optika.v5i1.1039
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 26–32. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss2.34
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alia Ermawati (Author)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.